lördag 18 januari 2020

Sjalproduktion

I november började jag sticka på en smal och enkel sjal. Inget mönster, men utifrån en idé i huvudet. Rätstickning i hela sjalen, ränder där jag känner för och där jag byter nystan. 


Sjalen tidigare i veckan.

Jag delade upp sjalen i tre delar:
1/3. Långsam ökning
2/3. Sticka på
3/3. Långsam minskning
(Mer information om hur ofta på min projektsida på Ravelry - logga in för att se). 


Detta projekt är perfekt för s.k. "stashburning" - för använda upp garner man har. Detta gröna Drops Delight garn har jag haft i väldigt många år och funkar bra för den här smala sjalen så att det varken blir för kallt eller för varmt. 


Uddkanten

Jag tycker att det fattades något på kanten så jag har börjat sticka en uddkant nu, efter en del inspirationsletande på bl.a. Ravelry. Jag tror inte jag har stickat en sån kant förut, osäker på om "ihopstickningen" med sjalen brukar ha en sån synlig kant, men nu blir det så i alla fall. Det är ju eget hittepå så jag följer känslan.

Och jag ska säga, när jag har så intensiva pluggperioder, så är det jätteskönt med en så enkel stickning som möjligt - som rätstickning eller slätstickning. Jag försöker alltid ha en liten stickning igång till en stor (för oftast har jag en stor igång), men kanske jag också ska tänka på att ha en enkel stickning till en lite mer utmanande (eller eget mönsterskapande när inspirationen dyker upp). 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir jätteglad för alla kommentarer!

För frågor, skicka ett mail till mig, den finner du under menyn/kontakt. Tack så mycket för visad hänsyn!

Välkommen åter!

Related Posts with Thumbnails