tisdag 10 februari 2009

Beskrivning: dubbelstickning

Jag har fått frågan om hur man dubbelstickar, efter att jag har lagt upp dubbelstickade arbeten på bloggen. Jag tänkte försöka mig på att ge er en beskrivning!

Dubbelstickning
är något jag lärde mig i slutet av förra året, det är väldigt roligt!
Jag fann en sida med videos som förklarar olika stick-tekniker.
Där fanns dubbelstickning och här är videon om dubbelstickning. Videon är på engelska men man förstår väldigt bra ändå.

Nedan har jag själv lagt upp en video, bara för att kort demonstrera dubbelstickning. Det är utan ljud, bara försöker visa så tydligt jag som det går i den vinkeln som kameran står.
(Jag vet inte vad jag skulle säga på en video eller om min digitalkamera tar upp ljud särskilt bra ändå.)





Jag tänkte förklara med bilder jag själv har tagit när jag har stickat med dubbelstickning hur det går till.


I dubbelstickning så stickar man fram- och baksida samtidigt med två garner.
Det man stickar på framsidan får den motsvarande färgen/garnet på baksidan. Se bilden ovan (mössa från Bubble Bobble inlägget).
På enda bilden har jag motiv i turkost och bakgrundsfärg i grått. På andra sidan blir det tvärtom: motivet i grått och bakgrundsfärg i turkost.

Detta sätt att sticka gör det jättekul att sticka i motiv!



Sticka med två garner samtidigt kräver lite fingerfärdighet.
Det innebär ett nytt sätt att lära sig att hålla garnen. Du kan se i länken, den videon, hur hon håller garnen, hon visar två olika sätt. Jag har lärt mig på det sätt som syns i bilderna nedan och min video.


Man håller garnet som ska stickas på "framsidan" över pekfingret och garnet som stickas på "baksidan" över långfingret. Det kan vara en väldigt god idé att hålla lite avstånd mellan dem i början så man ser vilken som ska användas till vilken sida.



Sticka framsida och baksida samtidigt.

Nu kommer vi fram till detta hur man stickar med två garner. Det man börjar med är såklart att lägga upp maskor, och kom då ihåg att lägga upp dubbelt så många maskor som du ska ha - både för fram- och baksida!

För att göra det enkelt säger vi att varven ska stickas med en färg (grått) på framsidan och en färg (turkost) på baksidan, dvs. utan mönster/motiv.
Bilderna visar ett arbete i grått och turkost som är i mönster (1 grå, 1 turkos, osv) men bry dig inte om sånt i början/ i provet. Tänk enfärgat!

Man stickar varannan maska "framsida" och varannan maska "baksida". Man börjar med framsidan, så då blir det maska 1, 3, 5, 7, 9, osv som blir framsida. Maska 2, 4, 6, 8, osv som blir baksida. Det kan du tydligt se i båda videos med.

För att sticka framsida ska garnen hållas så som jag visar på bilden här ovan. Båda garnen ska hållas bakåt. Så stickar man en rät med garnet som tillhör framsidan (garn 1), och baksidans garn (garn 2) ska hållas bakom detta.
Detta är för att man INTE ska blanda ihop var garnen hamnar: "garn 1" ska bara ha att göra med framsidan och "garn 2" ska bara ha att göra med baksidan.


För att sticka baksida ska garnen hållas som jag visar på denna bild ovan. Båda garnen ska hållas framåt. Så stickar man en avig med garnet som hör till baksidan, och framsidans garn hålls framför detta.
Blandar man ihop hur man håller garnerna eller var dem hamnar så blir det inte rätt. Då syns det ex. turkosa garnet på den gråa sidan och det är alltså fel.

Det är nu man får börja göra lite stickprov för att se om man har hajjat hur man gör och lära sig hålla garnerna.




Mönster och motiv
Det finns massor med uppslag för motiv och mönster i dubbelstickning! Det är bara sätta sig med ett rutblock, fast helst ett rutmönster för stickmönster (5 * 7 rutor).

Enkla mönster som att byta färg för varje maska (se min video längst upp i inlägget):
* Rät G1 (garn 1) framsida, avig G2 (garn 2) baksida.
Rät G2 framsida, avig G1 baksida. *

"Byta sida" på garn 1 & 2:

Så håller man garnet efter sista paret maskor.

Nu är har garnen bytt plats genom att lägga det turkosa garnet nedanför det gråa.


M
uddstickning
Jag har kommit fram till att det egentligen inte behövs muddar när det kommer till dubbelstickning. Men ändå! En enkel mudd:
* Rät G1 framsida, avig G2 baksida.
Avig G1 framsida, rät G2 baksida *

Vad som är viktigt när man stickar avig på framsida och rät på baksida är hur man håller garnen. Där ser man nästan ännu lättare systemet för att inte blanda ihop dem.


Vid "avig G1 famsida" hålls garn 1 framför för att sticka en avig och garn 2 hålls bakåt.
De är alltså separerade.


Vid "rät G2 baksida" hålls garn 1 framför (på framsidan) och garn 2 hålls bakåt för att sticka rätstickning.
Här är de också separerade.
Detta finns inte med på videon i länken, det är något som jag har klurat ut.




Vill du se vad jag har dubbelstickat? Klicka här.
Det är inte så mycket än, men mer kommer så småningom.


Lycka till med dubbelstickningen!

9 kommentarer:

  1. Guuud va du är duktig! Jag har dubbelstickat en del MEN med en färg - det va mkt enkelt, men det där ser krångligt ut! Men vem vet? Kanske vågar jag ge mig på det när du visar så bra =))

    Kramis Annika

    SvaraRadera
  2. Vad bra att jag lyckas med att visa det bra. Det var tanken! :) Jag har faktiskt aldrig stickat dubbelt med samma färg, men jag har ett projekt i tankarna som kräver det. Så det får jag också prova och se om det är lättare. :)

    SvaraRadera
  3. Ok, jag har kommit fram till att dubbelstickning inte är något jag ska ge mig in på nu när jag stickar mina vantar men till senare har jag hittat den bästa förklaringen ever. Tack för de tydliga bilderna. Nu handlar det bara om praktiskt träning, tror jag... ;)
    Malin

    SvaraRadera
  4. Det der jättefint ut just nu har jag massor av andra projekt på gång men ska prova detta framöver. Vilka fina saker du stickat.

    Varma hälsningar Birgitta

    SvaraRadera
  5. hur gör man när man lägger upp maskorna för att dubbelsticka? om man gör randigt som du har visat på bilderna, lägger man bara upp i varannan färg då, eller hur funkar det?

    SvaraRadera
  6. Det finns två sätt som jag har kommit på i alla fall, någon som hittat fler sätt får gärna dela med sig.
    Kolla på denna länk:
    http://dubbelstickning.blogspot.com/2010/04/fragestund.html

    Jag har skapat en blogg-hemsida enbart för dubbelstickningen, så kolla där, det finns många svar på den sidan.

    SvaraRadera
  7. http://dubbelstickning.blogspot.com

    SvaraRadera
  8. Å vilken bra beskrivning ... saknar dock uppläggningstips, men jag har provat å provat å snart så sitter det.. tycker dock att det är svårt att tänka rätt när man byter sida..MVH Bibbi

    SvaraRadera
  9. http://designkatrina.se/dubbelsticka.html
    Finns där! :-)

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad för alla kommentarer!

För frågor, skicka ett mail till mig, den finner du under menyn/kontakt. Tack så mycket för visad hänsyn!

Välkommen åter!

Related Posts with Thumbnails