söndag 1 februari 2009

Bubble Bobble Mössa och Vantar

Bubblestickad(e) mössa o vantar med Bubble Bobble motiv!

Ännu mer dubbelstickat*, och denna gång med mina favoritfigurer Bubble Bobble från tv-spelet i 8-bits Nintendo. Nostalgi!

Garn: Freja (Svarta Fåret) och Big Verona (Järbo Garn)
Stickor: strl 4 och 4½.
Motiv: är hittat på googles bildsökning och är "översatt" till ett stickmönster, förändrat där det har behövts.
Storlek: dam

* Som jag skrev i inlägget med döskalle mössa & vantar:
"Dubbelstickning
är alltså att sticka både fram och baksida med två garner samtidigt (istället för bara en enkel - de blir alltså dubbelt så varma)."
Det kommer mer information om detta sätt att sticka så småningom.



Bubble Bobble-mössa

Bilden ovan visar att mössan är vändbar och får alternerade färger.
Framsidan har motiv och baksidan är randig.
Jag har haft mössan i några veckor nu, och kan verkligen konstatera att den är riktigt varm o go.

Har har mudd först (även om det är onödigt med mudd i dubbelstickning): *1 r, 1 a* fast översatt till dubbelstickning. Resten av arbetet är slätstickning dubbelt.

Jag är riktigt nöjd!




Bubble Bobble-vantar

Bilden ovan visar också båda sidor av de vändbara vantarna samt bakisdan av ränder.
På dessa vantar har jag valt att göra "vanliga" tummar framför tumkilar som jag är så förtjust i. Just för att jag har ett motiv och med tumkilar måste man "låna" maskor till tumkilen (se hur man stickar tumkil) och då skulle motivet förstöras lite.

Själva motivet är uppdelat i två - en sida på vardera vante. Det blev som jag hade tänkt mig. Framförallt varma och goa och det behöver jag som alltid fryser.
Här har jag också en mudd (*1 r, 1 a*, fast översatt i dubbelstickning) som är randig.




Dessa saker är en del av "serien"
av stickat i grått och turkost.

Tidigare stickat i serien:

1 kommentar:

  1. Turkost e så snyggt...alltså jag fattar inte men du e ju riktigt haj på detta jue.

    Kram Olelsi / Nettan i Hälsingland.

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad för alla kommentarer!

För frågor, skicka ett mail till mig, den finner du under menyn/kontakt. Tack så mycket för visad hänsyn!

Välkommen åter!

Related Posts with Thumbnails