måndag 25 januari 2010

Svart datorväska med guld o gula detaljer

Äntligen klar! Så bra den blev!
Här kommer en datorväska som jag har sytt till en vän.


Beställningen löd:

  • Sydd väska med samma handtagen som finns
    väskan jag gjorde till henne förut.
  • Svart med detaljer i guld och gult på utsidan.
  • Insidan ska vara en färgklick!
  • Fickor för minidator, kollegieblock, sladdar, nycklar, osv.


Min tanke när jag funderade på väskans utseende och funktion var att göra en rektangulär väska, men med en ficka på utsidan som är böjd. Dels för att det bryter av alla raka delar, dels för att man lättare kan komma åt vad man lägger i fickan.


Mått: 30 * 24 * 8 cm.


Jag är väldigt nöjd med väskan! Jag sydde i princip utsida och insida för sig, och sen på slutet när jag skulle sy ihop den så sydde jag för hand för det skulle bli för svårt på min gamla symaskin.
Det tog ju en stund, men det blev mycket bättre än vad det skulle blivit på symaskinen.


Ena sidan har jag dekorerat med sidenband av guld, samt mitt namnband.


Andra sidan har en figur från Barbapappa, som min kompis gillar, och en reflex så man syns i vinterns mörker.

Utsidans ficka i gult och guld tyg har småfickor för pennor, busskort eller liknande och andra småsaker. Den där lilla extrafickan som sticker ut ovanför den andra har jag sytt med tanke på just busskort.
Därtill ett nyckeband i gult som sitter fast i väskan, och ett till nyckelband som kan hakas bort.





Insidan av väskan har ett tyg som "poppar ut" och syns!
En färgexplosion!

Här finns massor med fickor:
  • Den ficka som är delvis öppen på bilden ovan är fickan för mini-datorn som jag har vadderat lite extra. Dragkedjan går att öppna helt/delbar.
  • Bakom det facket finns en ficka för kollegieblock och sitter på plats med hjälp av band med kardborreband.
  • På andra sidan finns mindre fickor, 4 st. Några med kardborreband.
  • På sidorna finns även två fickor.
Bättre bild på insidan finns här (i ett inlägg om pågående väsktillverkning).
Många detaljer, som jag gillar!


Jag har använt:

Vaddering från Ohlssons tyger
Det gul-guldiga tyget från Ohlssons tyger
Det svarta bomullstyget från Strömma fabriksförsäljning.
Det färgglada tyget från IKEA
Handtag från Panduro Hobby
Karbinhake från Panduro Hobby
Guldband från Strömma fabriksförsäljning
Gult band från Klädjätten
Svart band från Klädjätten
Kardborreband från Klädjätten
3 dragkedjor från Ohlssons tyger
3 trådar i olika färger
Figur som är påstryket
Reflexband
Mitt namnband från MinaNamnband

Kan ha glömt något...


Det här var en intressant väska
att skapa en design på och sen tillverka.
Ibland blev det inte som man tänkt, och då får man tänka om och sy om vissa delar, och en del idéer har fått ligga och gro till sig. Det är en härlig process att göra en väska! Det ingår så väldigt mycket jobb och kärlek i att göra väskor och man kan verkligen pusta ut ordentligt när man har sytt klart den!

Jag tycker personligen den blev skitsnygg och skulle vilja ha en själv, och sen börjar man tänka på allt jobb och känner.. mm.. sen kanske.. haha. Klart jag ska ha en (till) väska som jag kan stoltsera med och visa vad jag gör när jag går på stan och liknande. Det blir dock inte just nu. Måste ju tänka lite först!

Pust, vad skönt att jag har fått den klar. Min vän M som ska ha väskan verkade väldigt nöjd och glad när jag skickade ett video-mms på den!

8 kommentarer:

  1. den var verkligen någonting utöver det vanliga!!!

    jättesnygg!!!

    SvaraRadera
  2. Riktigt läcker väska! Du är duktig du!!

    SvaraRadera
  3. Så Snygg!! vad duktig du är!
    Annika

    SvaraRadera
  4. åhhhh gumman, verkligen supersnygg!! Forsoker ju hitta nå bra vaska i bra strl att ha på tåget/som lararvaska (for dator/parmar mm) Den dar verkar ju perfa *blink blink* vad skulle ett 'bestallningsjobb' kosta??? Du kanske inte vill gora en precis likadan till men typ valdigt snarlik (gillade monstret på framsidan i kombo m det svarta, samt modellen på vaskan) Du kan val funda så kan vi snacka business :) xx

    SvaraRadera
  5. Nej har annu inte slagit till på nått an :) Vad skulle priset bli om du gjorde en till mig? Kraam

    SvaraRadera
  6. Otroligt bra jobbat, gillar dragkedjan som går i en båge på framsidan på datorväskan. Glöm dock inte nån form av vaddering, det är det som skiljer en datorväska från en vanlig..

    SvaraRadera
  7. Jodå, jag har massor och åter massor med vaddering i väskan! :) Mer än symaskinen kunde ta, därför handsytt delar av väskan.

    SvaraRadera
  8. Den va verkligen super snygg, googlade efter en datorväska så kom din upp :)
    verkligen super snygg. Du är jätte duktig :)

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad för alla kommentarer!

För frågor, skicka ett mail till mig, den finner du under menyn/kontakt. Tack så mycket för visad hänsyn!

Välkommen åter!

Related Posts with Thumbnails