torsdag 1 oktober 2009

Pulsvärmare med flätor


Jag hade garn över från mössan & vantarna som jag stickade förut så jag tänkte att jag ska göra mig en liten pulsvärmare på längden. Med flätor. Lite improviserat sådär.

.........
Fick frågan hur jag gjorde, ska försöka tänka efter.
Jag stickade med stickor nr 4 och ett garn som gav 20 m & 30 v = 10 cm (slät).

Lägg upp 27 maskor.
Första och sista m kantmaskor: stickas rät på rät och avigt på avigt.
De övriga 25 m är födelade: 3 m moss-stickning, 5 m slätstickning+flätor, 3 m moss, 3 slät, 3 moss, 5 slät+flätor, 3 m moss.

Så då gjorde jag såhär:
Varv 1 (rätsida): 1r (kantm), 1a, 1r, 1a, 5r, 1a, 1r, 1a, 3 r, 1a, 1r, 1a, 5 r, 1a, 1r, 1a, 1r (kantm).
* Varv 2 (avigsida):  Kantm lyfts, 1a, 1r, 1a, 5a, 1a, 1r, 1a, 3 a, 1a, 1r, 1a, 5 a, 1a, 1r, 1a, 1a (kantm). 
Varv 3: Kantm lyfts, 1a, 1r, 1a, 5r, 1a, 1r, 1a, 3 r, 1a, 1r, 1a, 5 r, 1a, 1r, 1a, 1r (kantm). *


Varven upprepas.

Var 5:e eller 7:e v eller vart man nu vill ha flätorna:
Kantm lyfts, 1a, 1r, 1a,  
Lyft över 3 m till en annan sticka. Sticka de två nästa maskorna. Sticka de 3 maskorna från extrastickan.
1a, 1r, 1a, 3 a, 1a, 1r, 1a, 
Lyft över 3 m till en annan sticka. Sticka de två nästa maskorna. Sticka de 3 maskorna från extrastickan.
1a, 1r, 1a, 1r (kantm).  



 Efter att ha stickat lagom längd till handleden så maskade jag av och sydde ihop början och slutet. 

3 kommentarer:

  1. Hej Katrina, vad kul att du hittade hem till mig... alltid trevligt med nya bekantskaper.
    Gissa om jag gillar dina väskor.

    SvaraRadera
  2. Tack snälla du för mönstret, jag ska pröva det snarast, jättefin blogg du har och vadf skicklig du är, kul att titta genom alla dina arbeten.

    SvaraRadera
  3. Superfina!!! Tack för att du delar med dig av mönstret!

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad för alla kommentarer!

För frågor, skicka ett mail till mig, den finner du under menyn/kontakt. Tack så mycket för visad hänsyn!

Välkommen åter!

Related Posts with Thumbnails