lördag 27 mars 2010

Trådfästar-vant-dag

Halvvantar för smala händer (dam)
De är i silke-tweed garn! Underbara.

Det är viktigt att ta en stund till att fästa trådar och bli klar med projekt. Helt klart.


Jag gjorde som såhär:
  • Jag tog ett gäng stickor i storlek 3½ på ett ungefär.
  • Så tog jag o la upp ett gäng maskor, förslagsvis 44 st.
  • Å garnet, ja det var ju det blåa Garnstudio's silke-tweed.
  • Så blev det *2 r, 2 a* varven runt till en mysig mudd.
  • Jag gjorde på det här viset i 13 varv, sen tog jag o blanda in det gröna garnet för att liva upp det hela!
  • Plötsligt satt jag och stickade randigt, o det var ju härligt! 2 varv per färg.
  • Å mudden blev 39 varv, med minskning jämnt fördelat 2 ggr.
  • Minskningen gjorde jag med tanke på muddens utseende.
  • 4 maskor per minskning: början på sticka 1, slutet sticka 2, början sticka 3, slutet sticka 4.
  • När mudden sen va klar så gjorde jag det enkelt med 7 räta varv.
  • Jag har en förkärlek till tumkilar, de är så enkla, så det blev tumkilar med 18 st maskor.
  • Dem sätts på en tråd. Två till maskor la jag upp vid tumkilen på ett rät varv.
  • Å efter tumkilen så var det dax att avsluta lite lätt med mudd igen.
  • Det hände sig att det blev 10 varv av det slaget.
  • Det sista var att avsluta tumkilen och då plockade jag upp två maskor mot vanten.
  • Sen en härlig mudd i 8 varv.
  • Häpp -klart!


Å för den som är lagd åt det ordentliga hållet:
Stickor nr 3½.
Garn: Garnstudio's silke-tweed. Två färger/garner.
Masktäthet: 25 m/35 v = 10 cm.
  1. Lägg upp 44 m. Sticka mudd *2r, 2a* 39 v, minska 4 m 2 ggr fördelat på dessa varv.
  2. Minskningen sker: början på sticka 1, slutet sticka 2, början sticka 3, slutet sticka 4.
  3. 13 varv blått, sen 2 varv/garn.
  4. 7 varv rät efter mudd. Sticka sen tumkil så det blir 18 m.
  5. Sticka ett rät varv, lägg upp 2 m vid tumkil samtidigt som du sätter tumkilens maskor på en tråd.
  6. Sticka mudd i 10 varv till.
  7. Tumkil: Plocka upp 2 m vid tumkilen så det blir 20 maskor och sticka mudd i 8 varv.
Jag tycker det är väldigt skönt att skriva upp hur jag har gjort, för nästa gång jag vill göra något liknande och jag inte kom ihåg var jag la lappen så är det ju bara att kolla här. Hur bra som helst!




Här kommer äntligen fingervantarna som jag bara haft trådar kvar på i ett par veckor. Nu gjorde jag slag i saken! Klara att levereras. Rosa-svarta randiga msy-pys. Gå-ut-o-gå-medhunden-vantar var det tänkt. Det ser det väl ut som!

6 kommentarer:

  1. hej! måste bara säga att jag verkligen uppskattar dig och det du gör med stickbeskrivningarna. dina beskrivningar går ju iaf att förstå! Tack för att du beskriver så att folk (jag) förstår och kan lära sig nått vettigt;)

    SvaraRadera
  2. Åh vilka fina halvvantar. De skriver jag genast upp på min "Att-göra-lista" (som bara blir längre och längre! ;-))

    SvaraRadera
  3. Snyggt jobbat! Efterarbetet och detaljerna är nog så viktiga, även om det kan vara mindre roligt. Jag tycker det är rätt så kul att fästa trådar, bara det inte är oändligt många:) Men det är skönt när det är gjort. Ha en gó dag.

    SvaraRadera
  4. Tack för fina orden. :)
    Jag försöker ju skriva upp mönster så jag skulle förstå dem själv. Så då är det ju så bra att andra förstår det också!

    SvaraRadera
  5. Den här kommer man nog kunna använd som sambon (maken till hösten) använder sin: söka mönster (öl, har jag druckit den hör tidigare) hur var det jag gjorde :-)

    SvaraRadera
  6. Ja det är så jag gör faktiskt, Majsan. Hur var det jag gjorde?? Kollar bloggen. :)

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad för alla kommentarer!

För frågor, skicka ett mail till mig, den finner du under menyn/kontakt. Tack så mycket för visad hänsyn!

Välkommen åter!

Related Posts with Thumbnails