söndag 2 november 2014

Vågorna bölja

I oktober virkade jag på en filt i väldigt härliga färger. Ljung, brun och beige, passar fint ihop! Jag tog ett fint kort ute när jag var ute med barnvagnen i "skogen"/dungen. Det vågmönstret gör sig väldigt fint i baby/barn-filtar tycker jag! Speciellt också med ränder i olika färger. Nu har jag gjort två såna och jag gör säkert flera.

Här är filten när den inte var helt klar.




Så blev jag sedermera klar med filten, den blev ca 80*87 cm. Hade tänkt att jag skulle ut o fota den i den höstiga naturen. Men det bara regnade och regnade och så regnade det lite mera. Därefter blev det dags att skicka iväg filten till den som beställde och det blev en rätt så tråkig bild på balkongen istället. Men vad gör man!


Filten är klar med kant runtom hela!

Vågmönstret finns att finnas i boken Stora boken om Virkning. Så jag har utgått ifrån det vågmönstret, gjort en provlapp i garnet (viktigt!) och räknat lite så det blir ungefär den bredd som filten skulle ha. Med det garnet jag virkade med (Lima från Drops) så får man räkna med att kanten (i stolpar) blir ca 1,5 cm/kant. Så jag räknade med ca 3 cm kant på bredd o höjd. Fem varv stolpar per färg och sen byter man färg till nästa. Man kommer in i mönstret fort och sen är det bara att virka på! Det går fort, när man också byter färg så blir det lite roligare.

Blir du sugen på att göra en liknande filt så är det enkelt när man kommer in i mönstret!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir jätteglad för alla kommentarer!

För frågor, skicka ett mail till mig, den finner du under menyn/kontakt. Tack så mycket för visad hänsyn!

Välkommen åter!

Related Posts with Thumbnails