måndag 2 januari 2017

Årskrönika 2016

2016 känns lite svårt att sammanfatta och jag har funderat hur jag ska skriva. Rent privat har det hänt så mycket under året att det blir svårt att låta bli att nämna något av det.

Hälsan har inte varit den bästa. Jag har definitivt inte berättat allt som hänt med hälsan och vi får se om jag kommer göra det framöver, andra saker har jag nämnt (på Instagram). En fredagnatt i november fick jag åka in till akuten. Akut allergichock mot penicillin (mest troligt), nässelutslag över hela kroppen. Efter några dygn så fick jag komma hem, efter apoteksbesök fullproppad med antihistamin (allergitabletter) och kortison. Det har inte lagt sig helt än, så jag fortsätter att medicinera.  Nå, det gick bra tillslut och det är huvudsaken. Läskigt, minsann. Så det fortsätter in i nya året, men förhoppningsvis så blir allt lite bättre och det lugnar ner sig på hälsofronten.

2016 års handarbete, jag säger bara oj för jag har hunnit med så mycket! Jag kan liksom sällan låta bli.



Det känns tryggt att börja med tröjor. Jag gillar att sticka tröjor, en av favoriterna på stickorna. 5 tröjor har blivit til, varav en barntröja, en omstickad tröja, en virkad tröja och en flerfärgstickad tunika.
Den jag dock använt mest är Hampatröjan!



Under 2016 har jag haft en sjalutmaning, då jag har haft svårt att slutföra en sådan stickning i tunnt garn. Men jag lyckades sticka klart Quicksilver och det gick över förväntan! Jag använder den dagligen. Det är inte så att jag vill sticka en massa sjalar nu, men jag är öppen för det i alla fall.



Iår har jag satsat lite mer seriöst på egna mönster, närmare bestämt 5 st varav 4 st finns på min Ravelry-butik:
Mössan LanaRandig halsduk i alpackaLuvan TeddyTomteluvan Iris och Barnsockar basmönster (i bloggen).



Fyra sockor blev stickade iår, man kan säga ovanligt många. Water for the ElephantFloribunda-sockanFlowershocksocks och teststickningen Tula av Isfolket. Jag känner att jag har gjort rätt i att satsa på mönster från Ravelry: personer som suttit och jobbat hårt med sina mönster. Jag har lärt mig mycket teknik om sockstickning.

Jag har sytt en hel del under året. Barnkläder, vimplar, lek-attiraljer, nåt plagg till mig själv, dyna, väskor. Favoriten (för både mig och dottern) är den blå tröjan med kattmärket. Jag kommer absolut fortsätta sy!


Min mormor gick bort i våras och jag fick äran att ta hand om lite handarbete och garn från henne. Jag har gjort färdigt nån grej och omvandlat en virkad duk till en tavla. På så vis är hon ändå med mig. 
 

Jag har gjort så mycket mera, jag har virkat en hel del. Ja, jag har runt 40 färdiga projekt i bloggen iår.

För att blicka framåt på handarbetsåret 2017 så håller jag på att sticka min Yelena-cardigan. Den blir nog klar i början av året.

Därefter lägger jag upp för en Fana-kofta och förmodligen en i barnstorlek också (från Sandnes häfte Tema 50).

1 kommentar:

  1. det är ju jättetråkigt att du i perioder har haft så dålig hälsa.

    Men trots detta har du har både stickat och sytt så fina saker i år!! Imponerande!!

    Jag skal bli så spännande att se vad du åstadkommer på stick- och syfronten i år:)

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad för alla kommentarer!

För frågor, skicka ett mail till mig, den finner du under menyn/kontakt. Tack så mycket för visad hänsyn!

Välkommen åter!

Related Posts with Thumbnails