torsdag 14 april 2016

Mössan Lana

Idag presenterar jag ett mönster som jag har pysslat med ett tag. Jag har många mönster på babymössor hemma som jag har gjort och det här är nästa steg - göra det till ett säljbart mönster med flera storlekar. Mitt första mönster på barnmössa finns nu publicerad på min butik på Ravelry:


Foto: Katrina E. Lidén

Foto: Sofia Eckerblad

Den här mössan är en slätstickad mössa med upprullad kant för baby och barn. Mössan andas natur i flera bemärkelser, här användas ullgarner i något grövre material. Ullen återfinns i namnet Lana som är latin för ull. Mössan är stickad i enfärgade naturfärger, då kommer mössan fram väldigt fint. En liten topp längst upp blir ett gulligt avslut! Efter tvätt och blockning blir mössan så mjuk och skön, perfekt som vår- och höstmössa. 


Alla storlekar

Mössan på bilden är stickad i strl 1-3 år, i garnet Alaska
 
Storlek: nyfödd, 4 mån - 1 år, 1 - 3 år,  3 - 5 år, 5 - 8 år, 10 år - Small
Garn: Raggi från Järbo Garn, Alaska från Drops eller alternativt garn i garngrupp C.
Garnåtgång: ca 35, 40, 45, 50, 55, 60 g (åtgången ändras vid användning av annat garn)
 Stickor: nr 5 eller vad man behöver för att få 16 maskor och 22 varv  = 10*10 cm. 


Toppen på mössorna

Jag hoppas att fler kommer att tycka om mönstret lika mycket som mig och vad himla roligt att äntligen få ut ett mönster! Det är så klart mycket jobb bakom mönstret och jag är stolt!

Alla storlekar
 

1 kommentar:

Jag blir jätteglad för alla kommentarer!

För frågor, skicka ett mail till mig, den finner du under menyn/kontakt. Tack så mycket för visad hänsyn!

Välkommen åter!

Related Posts with Thumbnails