söndag 24 april 2016

Vit tunika

Häromdagen såg jag att det blev rostfläckar på min tunika av nålarna som jag blockade med. Jag testade med citron på fläckarna och fläckarna gick bort! Den hade också blivit lite "ihoptovad" längst ner på den bruna mönsterdelen, men det känns inte som det är så farligt. Nu är jag glad igen, för jag gillar verkligen min tunika! Nu har vi kunnat fota också. 


Garn: Ulrika från Svarta Fåret
Mönster: från Svarta Fåret som jag har modifierat (Om länken följs så kolla längst ner på sidan på en lila tunika).
Färger: vit, svart, ljusgrön och matt brun.

Det är min första vita stickade tröja. Jag har inte använt så mycket vitt förut, men nu använder jag väldigt mycket vita tröjor. Det här blir en blandning mellan vit och färger som jag tycker om. Jag tyckte det var roligt att sticka de flerfärgsstickade partierna!


Jag har gjort en del förändringar i mönstret.
Den mest uppenbara förändringen är att jag stickat ärmar - jag fick så mycket restgarn över i alla färger. Jag fick köpa till ett svart garn och det är det enda som blev över. Bra användning av garnet. Jag gjorde en virkad tillfällig uppläggning och stickade de korta ärmarna i mönstret minus mudden. Sen stickade jag klart ärmarna det sista jag gjorde.

I övrigt så har jag stickat längre mudd för jag tyckte det var snyggare. Nästa förändring blir vid ärmarna, när man skulle sticka ärmar och tröjornas sidor för sig. Inte så kul, jag stickade ihop dem så fort som möjligt.


Den sista förändringen jag gjort är att jag har stickat ett ok med korta varv i nacken för att det ska bli lite högre i nacken. I mönstret ska man maska av mitten (fram) och forma sidorna för sig. Det var inte så intressant tyckte jag, därför blev den biten av stickningen största förändringen från mönstret.

Därtill har jag använt lite andra färger än mönstret och använt färgerna lite olika än mönstret. Man kan också tänka sig att man kan sticka tröjan i tre färger istället för fyra. Det hade gått alldeles utmärkt!


Jag är väldigt nöjd med min tröja. Jag har insett att jag använder mina stickade koftor som tröjor, så varför inte fokusera på att sticka tröjor istället för koftor. Jag gillar också att ha långa tröjor, de blir alltid mina favoriter! Så den här tröjan ser jag redan som en favorit.


2 kommentarer:

  1. Den blev så himla fin! och den sitter så himla bra på dig, så jag förstår att du är jättenöjd med den!!

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad för alla kommentarer!

För frågor, skicka ett mail till mig, den finner du under menyn/kontakt. Tack så mycket för visad hänsyn!

Välkommen åter!

Related Posts with Thumbnails