torsdag 21 april 2016

Små fingervantar

Ett par fingervantar har blivit gjorda. Vi fick lite brist på tunna vantar till lillan så jag kollade i garnlådor och hittade ett lämpligt garn! Jag förvarar mitt garn i plastlådor för att inget ska förstöra garnet, så då säger jag garnlådor.

Garnet är Delight från Drops. Jag har använt (rund)stickor nr 2 och 2,5 mm. Jag har stickat allt efter eget huvud, jag har inget färdigt mönster men bjuder på ungefär hur jag har gjort.


Storlek: ca 1-3 år. 
Stickfasthet: 16m = 5cm.

Jag la upp 36m med stickor 2,5 och stickade mudden med stickor nr 2. Mudd *2r, 2a* i 10 cm (min tanke är att vika upp mudden). Dock blev det lite tight att dra på men det går och det sitter på väl, vilket är tanken. Men man kan sticka mudden i stickor nr 2,5.

Efter mudden byt till stickor 2,5, sticka 1 v slätstickning och samtidigt öka 1 m efter hälften av maskorna (ta upp tråden mellan m och vrid). Det blir startskottet på tumkilen.

Sticka slätstickning och samtidigt öka för tumkil varannat varv, 1 m/sida efter handens maskor samt på nästa sticka före handens m. Man kan sätta stickmarkörer för att komma ihåg var man ska öka. För varje gång ökas tumkilens m.

När tumkilen är 13-15 m sätts de på en tråd. Lägg samtidigt upp 4m mot handen. = 40 m. När handen/slätstickningen mäter 6cm så sätts alla m på en tråd. KLIPP INTE AV TRÅDEN. Dela upp m i 10m /finger. Resten läggs upp eller plockas upp mellan m. Börja med lillfingret, där tråden väntar.


Lillfinger: 5m/sida + 4m = 14m.
Ringfinger: 5m/sida + 6m = 16m.
Långfinger: 5m/sida + 6m = 16m.
Pekfinger: 5m/sida + 6m = 16m.
Tumme: 13-15 m + extra så det blir 17 m.

Längden på fingrarna har jag mätt mot ett par fingervantar som passar. Då blev det:
Tumme: 4cm
Pekfinger: 4,3 cm
Långginger: 5cm
Ringfinger: 4,5cm
Lillfinger: 3,5cm.

Det är hela längden. Minskningen gjorde jag över 2 varv (ca 5 mm): 2rm ihop varven ut. Så tänk in minskningen när längden mäts.

Dessa kommer väl till pass nu på mornarna!

3 kommentarer:

  1. Så söta! att sticka så små fingervantar är inte helt enkelt, men du har gjort ett bra jobb:)

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad för alla kommentarer!

För frågor, skicka ett mail till mig, den finner du under menyn/kontakt. Tack så mycket för visad hänsyn!

Välkommen åter!

Related Posts with Thumbnails