onsdag 7 december 2016

Luvan Teddy

Foto: Sofia Eckerblad

Mitt nya mönster på barnmössa finns nu publicerad! 
Mönstret heter Luvan Teddy och finns i min Ravelry mönsterbutik.
Den heter Teddy som en referens till hur nalle-liknande mössan känns och ser ut. 

Foto: Sofia Eckerblad

Den här mössan ligger mig varmt om hjärtat. Jag har stickat den här mössan många gånger till många människor. Den är så otroligt urgullig på en nyfödd så man smälter! Men den är även så fin på småbarn: när dottern har haft mössan ute på gården så har många gått förbi och tyckt att hon var söt i mössan. Det bara är någonting med den här modellen på mössa.

Foto: Sofia Eckerblad

Det är en snabbstickad mössa! I den här barnmössan används ett bouclé-garn som gör den fluffig, härligt mjuk och töjbar. Det är en perfekt första mössa till babyn eller till det lilla barnet. Mössan har öronlappar för extra skydd av öronen och en extra svans längst upp bara för att det är så gulligt! Här finns två alternativ att sticka - en kort eller lång svans. Till sist virkas en kant runt hela mössan i ett slätt alpacka garn.



Jag började göra ett mönster på den här mössan i sommar. Sen har hälsan kommit lite i vägen under både hösten och vintern. Men man får gilla läget och ta nya tag! Så nu känner jag mig verkligen redo att släppa mitt tredje mönster på baby/barn mössa.



Foto: Sofia Eckerblad

Här kommer lite ytterligare information: 
Storlek: ca 0-4 mån (6 mån - 2 år) 2 - 4 år
Mössans omkrets: ca 28-30 (32-35) 36-40 cm.
Längd: 16 (17) 19 cm från framsidan till före toppen av mössan.
Garn och åtgång:  Pillpi Alpakka (Rauma) i beige - ca 18 (23) 28 g till kort svans. Ca 5 g mer till lång svans. Finns på rea hos Garntua.
Till virkad kant, Alpakka (Sandnes garn) i beige 3021 - ca 3g alla storlekar.
Stickor: 5 mm eller vad man behöver för att få 12 maskor och 20 varv = 10 cm



Foto: Sofia Eckerblad


Foto: Sofia Eckerblad







Återigen tack till Fotograf Sofia Eckerblad för de fina studiobilderna till mönstret. Tack till den familj som ställde upp på fotograferingen i mössorna för att jag får använda bilderna. Vill man fota barnen i mössorna så kan man göra det hos henne.

Tack till min vän Marianne för tålamodet och korrekturläsning. Tack till mina provstickare. Tack till Garntua för samarbetet. Tack till min familj som står ut med mig när jag gräver ner mig i stickmönster!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir jätteglad för alla kommentarer!

För frågor, skicka ett mail till mig, den finner du under menyn/kontakt. Tack så mycket för visad hänsyn!

Välkommen åter!

Related Posts with Thumbnails