tisdag 27 juli 2010

Bomullströja så härlig på sommarn


Min bomullströja är klar och jag bara älskar den!
Ni kanske kommer ihåg den här bilden? Där är ju tröjan på tidningen, fast med ett helt annat bomullsgarn och helt andra färger. Jag har stickat den på mitt sätt!
Ballong-ärmarna är underbara och precis som jag tyckte bilden på mönstret såg ut.

Jag köpte 16 nystan, för i mönstret behövde man 15 och man vet aldrig... Så jag köpte 16 st och behövde (bara) 10 nystan! Så jag har 6 st nystan kvar att göra nån kort sval tröja kanske. Jag verkar ha fått dille på tröjor nu. Men det e ju så kul!!

Garn: Fresco vit-grå-svart, 10 nystan
Stickor: rund nr 4 och 4,5
Mönster: från tidningen Maskor med Stil nr 1 från Schoeller Stahl.


Det är ett kärt faktum att jag inte kan låta bli att slakta mönster och göra så det passar mig.
Denna gång ville jag sticka både fram och baksida tillsammans eftersom jag stickade med ett melerat garn - så att ränderna blir rätt och det inte ser olika ut.
Förresten vad är det för fånigt att man ska sticka fram och baksida separat? Då behöver man sitta och sy ihop så mycket sen, och det är ju bättre att lägga tiden på att sticka tröjan än att sy ihop kanter. Det är bara min åsikt förstås! :) Det kanske finns nån bra orsak som jag inte har nån aning om. "Jag vet bara en sak, och det är att jag ingenting vet".

Nå, de förändringar jag gjorde var alltså dessa:
  • Stickade ihop fram- och bakstycke tillsammans som ett kroppsstycke, samt armarna i ett svep också. Detta fram till armhålorna.
  • Struntade i hålvarven, det syns ändå inte med detta garn. Jag gjorde visserligen hålvarv i halslinningen men hade lika gärna kunnat låta bli.
  • Jag gjorde armarna något längre.
  • Jag minskade mer för midjan än vad mönstret ville.
  • Vid armhålorna stickade jag ihop allt och minskade rätt antal maskor över fler varv (än på mönstret) på armar och kropp med en ok-variant. I övrigt gjorde jag som det stod när jag skulle avmaska och minska för halslinning, armar och axlar.
  • Jag gjorde halslinningen längre.
Annars så har jag hållit mig till maskantal och antal cemtimetrar. Det är bara det jag vill veta på mönster. Resten är ju relativt!

Min underbara sambo stod för fotandet denna gång. Tack så mycket!

7 kommentarer:

  1. Vilken härlig sensommartröja!

    SvaraRadera
  2. Den blev supersnygg!!!!!
    Kram Gina

    SvaraRadera
  3. Oj... Väldans vad du hunnit mycket i sommar :-) Imponerande.
    Jag insåg i söndags att jag har tre veckor kvar på semestern och vad har jag fått gjort?
    Hmm, rest, städat lite och inte ett ord på uppsatsen. Måste få ordning och disciplin nu.

    SvaraRadera
  4. Den ser så härlig ut! Gillar färgen :)
    Kramiz Annika

    SvaraRadera
  5. Va snygg den blev!

    SvaraRadera
  6. Riktigt snygg och en mysig färg!

    SvaraRadera
  7. Fin! Ja, varför är det alltid så..? Montera delar till ett plagg e ju supertråkigt!

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad för alla kommentarer!

För frågor, skicka ett mail till mig, den finner du under menyn/kontakt. Tack så mycket för visad hänsyn!

Välkommen åter!

Related Posts with Thumbnails