torsdag 15 juli 2010

Pappas loppis

Min far har en loppis i min hemby, Näsåker. Det blir ju då att han samlar på sig allt möjligt intressant och säljer i sin loppis. Så varje gång jag kommer hem visar han det som kommit in i hobbyväg. Stickor behöver jag inte många, så de får han sälja till någon annan. "Det är viktigt det här med storlek på stickorna, tydligen" sa han. Jo det är ju det, tyckte jag.
Så detta är ena bilden vad jag har hittat! Pappa packade ner en massa nålar i påsen med, tydligen. Ja, det kan man aldrig ha för lite av.



Här är andra bilden av saker jag hittat! Massa härligt garn! Detta var dock inte allt, jag har lämnat en hel del hos mormor. Bland annat ett härligt arbete som är gjort i fyrkanter och antagligen var tänkt att sättas ihop på något sätt. Det var fina blommor på arbetet och garnet var fint men inte något jag tycker om att arbeta i. Det blev lämnat hos mormor som tyckte det skulle bli kul att klura ut vad man kan göra med det!
De garnerna på bilden, rosa, gröna och lila, det kändes tungt som bomullsgarn men var glansacryl och viscose. Väldigt fint! Ett påbörjat arbete i det rosa, men ingen aning om vad det ska bli. Det var fint, men... det blir nog att repa upp.



Den här saken var lite rolig! En fågel där man kan ha sina nålar och tråd. Den åkte med hem.
Just ja, jag stod ett tag i knapplådorna och kollade efter likadana knappar och där samlade jag på mig ett gäng knappar. Men jag glömde att ta kort på dem.

Väskhandtag!


Virknålar har jag lite av, så jag fick med mig lite sånt...

En härlig bok om att virka också, det behöver jag så jag lär mig lite mera!

Lite garner! Det längst bak i blått är mohair, som synes såklart. Jättehärligt, vad kommer det att bli tro? Sen det ljusa garnet är faktiskt akryl. Det glittriga garnet fanns ingen banderoll på men det känns som blandgarn. Och några bomullsgarner längst ut till höger! En härlig blandning.

Dragkedjor fanns det gott om! Jag plockade ut några som såg fina ut. Kul att sy något som bara är från begagnade saker, tänkte jag. Vara lite klimatsmart. Begagnad tråd, begagnade dragkedjor och begagnat tyg som jag har hemma.
Stickorna var lite häftiga, strl 10 och 12! Kommer säkert till användning. Och en rundsticka därtill.

Nu ska jag bara få plats med allt i mina skåp, lådor och hyllor jag har för hobby.

5 kommentarer:

  1. Härliga fynd!!Gillat tråd och nål fågeln extra mycket :)

    Ha det bra i sommarvärmen
    Annika

    SvaraRadera
  2. Vilken guldgruva! Blir bara liite avis...hmm. Virknålarna där, några av dem såg riktigt fina ut. särskilt den i trä och den gröna! Och så mkt garn! Wow. Det var rätt gulligt sagt av din pappa, att det där med storleken på stickorna nog var ganska viktigt! Sött:-)

    SvaraRadera
  3. Fiff: Jo det var gulligt sagt! Jag funderar på att skicka en storleksmätare för stickor som far kan ha i loppisen. :)

    SvaraRadera
  4. Oj Näsåker det åker vi alltid förbi på vägen upp till gården norr om Vilhelmina. Får se om det är öppet nästa gång vi kommer förbi. Har kollat öppettiderna....tack för tipset!

    SvaraRadera
  5. Wow vilka fynd du gjort! :)

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad för alla kommentarer!

För frågor, skicka ett mail till mig, den finner du under menyn/kontakt. Tack så mycket för visad hänsyn!

Välkommen åter!

Related Posts with Thumbnails