måndag 19 juli 2010

Ögongodis

Lite bilder från Ångermanland!
Jag och sambon har varit och hälsat på min familj o släkt i min hemby i Ångermanland. En kommentar i förra inlägget beskrev hur man körde förbi denna lilla ort på väg till Vilhelmina. Och det är alldeles riktigt och kul att ni kom ihåg det!
Näsåker med all den vackra natur, värt ett besök för alla som känner för att turista.


De första bilderna är tagna bakom hotellet i Näsåker och ut över Nämforsen och Ångermanälven. Det är väldigt värt att klicka på bilderna för att få upp dem större!


Här är Ångermanälven och nipan (där det är så brant) och ovanför nipan finns Näsåker.
Huset längst till höger på bilden, det är hotellet där vi tog förra kortet.

Ångermanälven med Nämforsens brusningar till höger.



En liten bit av Nämforsen.



Hällristningar vid Nämforsen. Ett av nordens mest unika hällristningsplats med både mycket älgar och båtar. (Det brukar va det ena eller det andra.)


En kväll efter en av fotbollsmatcherna under VM så var himlen så vacker!



Vi var till släktens sommarställe, på mors sida. Mor har en av stugorna, och där har jag spenderat mina somrar när jag växte upp! Det är totalt lugnt och härligt, inte ett ljud förutom naturen och från oss. Så härligt! En sväng på sjön med båten så har man middag också.



Abborre! Det var mest bara småfisk som var där och snodde masken och lekte med oss. De ska väl få leva några år till så vi släppte i de igen. Några större fick vi. Ja, man ska åka ut tidigt på morgonen eller sent på kvällen, då nappar det massa mer! Men det är härligt, också sånt jag är uppvuxen med.


Grilla sen! Att komma hit är att ta en paus i vardagen, att bara vara och ha det bra.



Vi lekte lite med kameran, kokkaffe vid sommarstugan för kaffedrickarna.

Vi lekte lite till med kameran. Kan någon gissa vad detta är?


Soduku - en god semestersysselsättning. Ifall man inte stickar, eller håller i kameran.


Det här är badplatsen vid Omsjö utanför Näsåker. Hit åkte vi för att bada. Här finns det också camping och många har sina stugor här.
Jag lekte fotograf här igen. Focus ligger kanske på bollen, men vad är det som händer längre upp i bilden? En sambo som har hoppat i vattnet!


Där det finns hällristningar kan det även finnas ett sånt här ställe. Rock Art vid Nämforsen! Ligger väldigt vackert beläget med utsikt över Ångermanälven. Dessvärre var det stängt när vi åkte dit och kollade, men det får bli nästa gång.


Slutar med lite fika. Varsågoda att titta en gång till... lite ögongodis är härligt!

9 kommentarer:

  1. Jag menade inte att jag körde förbi därför att jag "ringaktade byn" eller utsikten där. Har man 90 mil att köra på en dag så ligger Näsåker i princip i slutet av resan när man bara vill fram till gården och från andra hållet blir det att man just startat. Jag kör den här vägen minst tre gånger per år...sedan -68. Det var väl tråkigt att du uppfattade det så ju - jag skrev också att jag någon gång ska stanna om det passar i tid. Sorry!
    Det syns mer än tydligt att det är min kommentar du hängt upp dig på. Det var synd att du tog det så att vi "bara åker förbi" men du har förklaringen nu. Om det vore 15 mil man körde skulle jag stanna i varenda by och titta.

    SvaraRadera
  2. Vi åkte förbi Näsåker när vi for norrut - Lycksele, Kiruna och Lofoten. Visst är det där som Urkult-festivalen brukar vara? Eller har jag blandat ihop det??

    SvaraRadera
  3. Maria - jo det e samma, där urkult är.
    Pysselfarmor - åh jag har planerat visa lite bilder sen jag kom hem och tyckte det var jättekul att du kommenterade förra inlägget. Såg det inte alls som något dumt, tvärtom! Jättekul att någon kände igen, och det är ju helt korrekt och riktigt att man kör förbi där på väg uppåt! Det är lite kul att det är just den lilla byn man kör förbi och att du kände igen det! :D Då blev jag glad!
    Så vill jag såklart slå ett slag för den vackra naturen för ALLA som läser, hela inlägget är menat till alla för att visa så vackert det är. *Lite stolt*

    SvaraRadera
  4. Nu har jag ändrat inlägget så att det inte kan missuppfattas. :) Ha de bra!

    SvaraRadera
  5. Säga vad man vill,men nog är Norrland nått i klass för sej själv!

    SvaraRadera
  6. Det är väldigt vackra bilder som du lagt in :) Den bilden som är lite suddig, som du frågar om någon kan se vad det är, tror jag är tre stycken gafflar! Kan det vara
    rätt? :) Ha en fortsatt skön ledighet!

    SvaraRadera
  7. Lilli: Väldigt bra gissning men det är dessvärre inte rätt. :)

    SvaraRadera
  8. Jag tror att det är en petflaska :)

    SvaraRadera
  9. Bluewhiskey - det är helt riktigt! :D

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad för alla kommentarer!

För frågor, skicka ett mail till mig, den finner du under menyn/kontakt. Tack så mycket för visad hänsyn!

Välkommen åter!

Related Posts with Thumbnails