tisdag 25 december 2012

Sticka allt med rundstickor

Jag stickar precis allting med rundstickor, och byter till lämplig längd och tjocklek på mina KnitPro-stickor. Jag gillar de jättemycket, väldigt behändigt och smidigt. Jag upplever det mycket enklare att sticka med rundstickor än strumpstickor.
Då händer det att jag får frågan ibland hur man gör när jag stickar med rundstickor istället för strumpstickor. Jag tänkte förklara hur!

Till bilderna här så tog jag min stickning jag blev klar med dan innan julafton
(min Bolero - den blev klar i tid! Kommer att visas senare).



Beskrivning:

Man har två sidor på arbetet med rundstickor istället för fyra sidor på rundstickor. Tänk dig att man slår ihop sticka nr 1 & 2 samt 3 & 4. Det är bra att välja en rundsticka som är ganska lång, för på sidorna ska rundstickan sticka ut som på bilderna.


Utgångsläget på ett nytt varv ser ut som följer:
De två sidorna är uppdelade i två delar, på höger sida sitter stickorna och på vänster sida här rundstickan utdragen utanför stickningen.



Börja sticka på varvet:
Dra in stickan där man ska börja/fortsätta sticka. Dra ut den andra stickan så du får lite utrymme. Börja sticka.



Sticka varvet:
Här är mitt i ena sidan av varvet, rundstickan sticker ut på båda sidor om sidorna.



Klar med ena sidan:
Nu är ena sidan färdigstickad, och då finns maskorna på ena stickan och den andra stickan är jättelång.



Fotsätt till utgångsläget:
Dra ut stickan från maskorna, och dra in den sticka som är jättelång. Vänd då på arbetet och du är tillbaka till utgångsläget. Börja om från 1.




Första varven?
Gör som du brukar göra med strumpstickor: Lägg upp maskorna på rundstickan, sticka första varvet och koppla ihop dem sen.

Hälen på strumpor?
Jag byter plats: flyttar över "strumpsticka nr 1 och 4" till ena sidan och "3 och 4" till andra sidan. Efter hälen byter jag tillbaka.

Tumkil/tumme?
Går bra att sticka med rundsticka där med, då man har två sidor att bry sig om istället för tre.

Mössa?
Jag gör likadant som ovan på mössor, även fast det är större och runt. Det är enklare när man ska börja minska.

Fler frågor? 
 Kommentera så fyller jag på, eller om kanske andra har svaret.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir jätteglad för alla kommentarer!

För frågor, skicka ett mail till mig, den finner du under menyn/kontakt. Tack så mycket för visad hänsyn!

Välkommen åter!

Related Posts with Thumbnails